Artrose

Artrose is de medische term voor slijtage aan gewrichten. Over het algemeen krijgt iedereen in zijn leven op latere leeftijd wel te maken met een vorm van artrose. Veel voorkomende locaties zijn de knieën, de heupen en de handen, maar zeker ook de wervelkolom. Symptomen van artrose zijn met name beperkte bewegingsvrijheid en pijnklachten in het aangedane gewricht. Wanneer klachten dermate erg worden kan het gewricht (deels) vervangen worden door een prothese. Dit gaat helaas niet op voor de rug.

Oorzaak van artrose

Factoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van artrose zijn onder andere overgewicht, overbelasting, oude fracturen, aangeboren scheefstand van gewrichten of langdurig gebruik van ontsteking remmende medicatie zoals prednison of corticosteroïden. Artrose blijft beperkt tot het aangedane gewricht. De klachten zijn vaak ’s ochtends het ergst, maar ook na langer in dezelfde houding zitten kunnen klachten toenemen. Gewrichten blijven namelijk het gezondst wanneer ze goed in beweging blijven.

Klachten gerelateerd aan artrose

Artrose in heupen en knieën leiden tot pijnklachten diep in de gewrichten. Artrose in de wervelkolom kan leiden tot nekpijn, hoofdpijn, lage rugpijn en ischias. In sommige gevallen kan artrose ertoe leiden dat de uitgaande zenuw in de wervelkolom bekneld raakt, dan spreken we over stenose. Hierbij ontstaan uitstralingsklachten de armen of benen in. Denk hierbij aan tintelingen en/of pijn. Ook kan het zijn dat de spierkracht afneemt in het gebied.

Uiteraard kan met chiropractie de artrose zelf niet weggenomen worden. Wel kunnen we er voor zorgen dat het gewricht meer bewegingsvrijheid krijgt en daardoor minder pijnklachten geeft. Ook kan bij stenose de druk op de zenuwen in een aantal gevallen verminderd worden, waardoor de levenskwaliteit aanzienlijk toeneemt.