Hoofdpijn / Migraine

Hoofdpijn klachten kunnen zeer hardnekkig zijn. Pijnstillers werken tijdelijk bij een korte aanval, maar wanneer klachten langer aanhouden zullen deze geen effect meer hebben, of zelfs de oorzaak zijn van de hoofdpijn. Veel voorkomende hoofdpijnklachten als spanningshoofdpijn en migraine kunnen met chiropractie goed behandeld worden.

Spanningshoofdpijn

De meest voorkomende vorm van hoofdpijn is spanningshoofdpijn, waarbij de klachten zich als een band om het voorhoofd verspreiden en een druk achter de ogen kan veroorzaken. Spanningshoofdpijn kan dagen, weken, soms zelfs jaren in meer of mindere mate aanwezig zijn, zelfs tot het moment dat de pijn als ‘gewoon’ word beschouwd. Pijnstillers bieden hierbij over het algemeen weinig of geen oplossing voor spanningshoofdpijn.

De oorzaak van spanningshoofdpijn is bij iedereen verschillend. Het kan komen door een slechte werkhouding of door (emotionele) spanning, maar veelal heeft het een oorzaak in een verkeerde houding. Bij een verkeerde houding (hoofd en schouders voorwaarts) ontstaat er veel spanning in de spieren rond het achterhoofd en nek met als gevolg dat de wervelgewrichten slecht kunnen bewegen en daarmee pijn veroorzaken in nek en hoofd. Het veelvuldig gebruik van pijnmedicatie kan ook een oorzaak zijn van hoofdpijn, evenals een overmatig gebruik van bepaalde levensmiddelen. Met het uitgebreide vraaggesprek met de chiropractor en het daaropvolgende lichamelijk onderzoek kan de uiteindelijke oorzaak van de hoofdpijn achterhaald en behandeld worden.

De behandeling zal bestaan uit het in beweging brengen van gewrichten middels gewrichtsmanipulaties en het ontspannen van de spieren er omheen. Ook zullen er, waar nodig, adviezen gegeven worden voor houding en voeding, evenals oefeningen om de houding te corrigeren.

Migraine

Migraine is een vorm van hoofdpijn die aanvalsgewijs optreedt en vanwege de heftigheid van de symptomen een grote invloed kan hebben op het dagelijks functioneren. Bij bepaalde vormen van migraine kan er een ‘aura’ optreden, wat kan bestaan uit bijvoorbeeld flitsen in het beeld. Typische symptomen van migraine zijn een éénzijdige hoofdpijn gepaard met overgevoeligheid voor licht en/of geluid of misselijkheid. De hoofdpijn blijft vaak een dag tot 3 dagen aanwezig.

De oorzaak van migraine is neurologisch van aard. Door het samenspannen en ontspannen van bepaalde bloedvaten in de hersenen worden pijnzenuwen geprikkeld, waardoor de pijn ontstaat. Deze pijn verspreidt zich dan door het gehele hersengebied. Hoewel de migraine zelf niet gestopt kan worden, kunnen wel de triggers die de migraine activeren weggenomen worden. Voorbeelden hiervan zijn bepaalde voedingsstoffen, zoals chocolade, kaas en rode wijn, maar vooral ook spanning/blokkades in de hoge nekwervels. Vanuit hier treden de zenuwen uit de wervelkolom, die de verantwoordelijke bloedvaten innerveren (verzorgen).

Met een chiropractische behandeling kan de spanning in de nek verminderd worden middels nekmanipulaties en spier-ontspannende technieken, waaronder dry-needling. Hiermee kan de frequentie en hevigheid van de migraine aanvallen afgenomen worden en daardoor leiden tot een betere levenskwaliteit.