Nekklachten

Pijn in de nek is een veelvoorkomend probleem. De nekpijn kan zich lokaliseren in de nek, of het kan uitstralen richting de schouder(s). Wanneer nekklachten samengaan met uitstraling (tintelingen/pijn) of doofheid verder in de arm, dan kan er mogelijk sprake zijn van een nekhernia. In dat geval is het raadzaam om op korte termijn contact op te nemen met de praktijk om dit te onderzoeken en eventueel te behandelen. Deze pagina gaat verder over nekklachten zonder uitstraling in de armen.
Over het algemeen zijn er twee verschillende vormen van nekklachten, beide met een verschillende oorzaak en dito behandeling.

Acute nekklachten

Acute nekklachten kunnen ontstaan na een verkeerde draaibeweging of ongelukkige slaappositie, waardoor alle bewegingen erg pijnlijk zijn. Dit wordt over het algemeen gevoeld en aangeduid als een ‘stijve nek’. De hevigheid van de nekpijn neemt meestal binnen een paar dagen af, maar vaak blijft er een pijnlijke, geblokkeerde beweging over. Een blokkade in de wervelgewrichten van de nek is hier de oorzaak van. Deze vorm van nekpijn is met enkele chiropractische behandelingen goed te behandelen.

Chronische nekklachten

Veruit de meest voorkomende vorm van nekpijn heeft echter een slechte (werk)houding of stress als oorzaak, waardoor chronische nekklachten ontstaan. Dit kan gepaard gaan met strakke, gespannen schouderspieren en/of hoofdpijn. Deze nekklachten bouwen zich gedurende maanden of zelfs jaren op en kunnen daardoor als ‘normaal’ beschouwd worden. Door de slechte houding kunnen de nekgewrichten niet optimaal bewegen, waardoor deze pijnsignalen af gaan geven. Dit zorgt ervoor dat de spieren daar omheen extra verkrampen. Het masseren van de spieren rondom de nek en schouder kunnen wat verlichting geven, maar is dit is vaak van korte duur, omdat de oorzaak niet wordt aangepakt.

Doordat de chiropractor het gehele bewegingsapparaat onderzoekt kan de oorzaak en daarmee de oplossing gevonden worden voor het probleem. Behandeling bestaat dan naast het losmaken van gewrichten ook uit spierontspannende technieken, waaronder bijvoorbeeld dry-needling. Met aanvullende houdingcorrigerende oefeningen kan er tot een langdurige oplossing gekomen worden.