Acute rugpijn / Spit

Één van de meest voorkomende klachten waarvoor men een chiropractor bezoekt is rugpijn, in acute of chronische vorm. Dat is niet zo gek: uit onderzoek blijkt dat ruim 80% van de bevolking in ieder geval ééns in zijn leven met acute lage rugpijn te maken krijgt. Bij een groot gedeelte is dit maar eenmalig, maar bij de helft zullen de klachten een terugkerend karakter hebben. Net als met buikpijn, hebben rugpijn klachten bij lang niet iedereen dezelfde oorzaak. In acute vorm word vaak gesproken over ‘spit’.

Spit is niet zozeer een diagnose, maar meer een bewoording voor rugpijn, welke bijvoorbeeld is ontstaan na een verkeerde beweging. Deze vorm van rugpijn kenmerkt zich door hevige pijn in de onderrug, waarbij iedere beweging pijnlijk is. In feite gebeurt er spit hetzelfde met de wervelgewrichten als wanneer men de enkel verzwikt. Het advies is dan ook om het gebied te koelen met ijs (dus géén warmte!) en voorzichtig in beweging te blijven. Wanneer spit klachten niet afnemen binnen een paar dagen, of zelfs toenemen, is het raadzaam een afspraak te maken met de chiropractor. Deze rugpijn klachten kunnen vaak met een paar behandelingen effectief worden behandeld.

Chronische rugklachten

Chronische rugpijn klachten kunnen ontstaan door herhaaldelijk de rug verkeerd of te zwaar belasten, waarbij pijnklachten af en aan aanwezig zijn. De rugpijn klachten kunnen zich vaak over vele jaren verspreid ontwikkeld hebben, zonder dat men het nodig vond om hier hulp voor te zoeken. Het is van groot belang om bij deze vorm van rugpijn de oorzaak te achterhalen en die proberen te elimineren. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er naast de passieve chiropractische behandeling ook specifieke oefeningen gedaan moeten worden om de stabiliteit van de romp te versterken.

De behandeling bestaat uit manipulaties van de geblokkeerde wervels en het ontspannen van de spieren er omheen, bijvoorbeeld met dry-needling, om zo de correcte bewegingsvrijheid terug te krijgen. Indien nodig wordt er doorverwezen naar fysiotherapie om een eventueel onderliggend probleem met de core-stability aan te pakken.

Klachten in bovenrug en borst

Naast pijnklachten in de onderrug komen klachten van de bovenrug (tussen de schouderbladen) veel voor. In een enkel geval kunnen deze klachten zo heftig zijn, dat het lijkt alsof de ademhaling belemmerd wordt, of pijn op de borst veroorzaakt. Wanneer onderzoek naar de functie van de vitale organen geen afwijking vertoont, kan met een uitgebreid lichamelijk (bewegings-)onderzoek de oorzaak achterhaald worden. De chiropractor heeft alle kennis in huis om u hierbij verder te helpen.