Schouderklachten

‘Schouderklachten’ is een vrij brede term die pijnklachten in het schouder gebied omschrijft. Er zijn naast structurele oorzaken vaak ook functionele problemen die uiteindelijk schouderklachten veroorzaken. Hieronder een paar beschrijvingen over structurele oorzaken van schouderklachten, welke meestal een functionele oorzaak hebben en daarom met chiropractie goed te behandelen zijn.

Slijmbeursontstekingen

Slijmbeursontstekingen (bursitis) zijn veelvoorkomende oorzaken van schouderklachten en heupklachten. Vooral in de schouder is het een veel voorkomende diagnose, maar in veel gevallen is dit niet de júiste diagnose. Ook een peesontsteking, ‘frozen shoulder’ of bewegingsbeperkingen in de schoudergewrichten kunnen pijnklachten veroorzaken in het schoudergebied.

Een slijmbeurs is een vetzakje dat pezen beschermt tegen beschadigen door frictie. In de schouder zit er één tussen het bot van het schouderblad (acromion) en de pezen van de spieren in de schoudergordel (de rotator cuff spieren). Net als andere ontstekingen in het bewegingsapparaat, ontstaat een slijmbeursontsteking niet zomaar. Doordat er verkeerde bewegingspatronen ontstaan in schoudergordel, raakt de slijmbeurs geïrriteerd en gaat ontsteken. Een steroïde injectie in de slijmbeurs biedt vaak op korte termijn soelaas, maar neemt de oorzaak van het probleem niet weg, met als gevolg dat de klacht snel zal terugkeren.

Peesontstekingen

Bij een peesontsteking (tendinitis) is niet de slijmbeurs de zwakste schakel, maar de pees zelf. Klachten komen veruit overeen met een slijmbeursontsteking, alleen is er een verschil met de behandeling ervan. Klachten van een slijmbeurs- of peesontsteking zijn pijn diep in de schouder, welke met name versterkt worden als men de arm boven schouderhoogte tilt en wanneer er op gelegen wordt.

Beide ontstekingsvormen hebben over het algemeen een oorzaak in het verkeerd functioneren van de schoudergordel. Het schoudergewricht is zeer complex en is sterk afhankelijk van optimale bewegingspatronen. Het is daarom belangrijk bij een schouderklacht, naast orthopedische testen, een uitgebreid bewegingsonderzoek te doen om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Alleen door de oorzaak aan te pakken, zal ook de ontsteking voorgoed kunnen verdwijnen. Doordat een goed bewegende schoudergordel afhankelijk is van een goed bewegende bovenrug en nek, zullen deze ook mee behandeld worden. Naast het behandelen van de gewrichten spelen ook spanning en functie van de rotator cuff spieren een belangrijke rol. Hier kan met dry-needling voor snel herstel gezorgd worden.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder (capsulitis adhaesiva) is een ontsteking van het schouderkapsel. Hierbij worden alle schouderbewegingen zeer pijnlijk en zullen zij in een later stadium overgaan in zeer beperkte schouderbewegingen. Onbehandeld kan het 1 tot 2 jaar duren voor de schouder weer normaal functioneert. Door tijdig in te grijpen middels manipulaties van het schouderkapsel kan verstijving beperkt worden, en zo ook de duur van het herstel.

Door extra kennis en expertise op het gebied van onderzoek en behandeling van klachten in de extremiteiten, kunnen vele schouderklachten bij Segers Chiropractie – Den Bosch snel en doeltreffend verholpen worden.