Whiplash

De term whiplash is een verzamelnaam voor nek-gerelateerde klachten, die met name na een verkeersongeval optreden. Whiplash klachten ontstaan door een abrupte acceleratie-deceleratie beweging van het hoofd, welke ervoor zorgt dat de spieren, banden en gewrichten in de nek flink overbelast worden. Na een ongeval ervaren de meeste mensen sowieso flinke spierpijn. Dit komt omdat het lichaam in een reflex volledig aanspant om de klap op te vangen. De spierpijn verdwijnt vaak gelukkig vanzelf binnen een paar dagen. Echter, wanneer klachten aanwezig blijven, of later terugkomen, kan het goed zijn dat er sprake is van een whiplash. Er zijn verschillende gradaties in whiplash, variërend van zeer mild (alleen nek- en spierpijn) tot hevig (fracturen en flinke neurologische symptomen).

Oorzaak van whiplash symptomen

Doordat onze nekgewrichten veel informatie doorgeven aan de hersenen over de stand van het lichaam e.d., kunnen whiplashsymptomen zeer uiteen lopen. Klachten kunnen bijvoorbeeld zijn: nekklachten, hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, concentratieproblemen, of vergeetachtigheid. Een röntgenfoto of MRI-scan laten vaak geen afwijkingen zien, omdat er een functioneel probleem op is getreden. Het exacte mechanisme waardoor whiplash klachten ontstaan is helaas nog altijd niet volledig duidelijk. Vermoed wordt dat de opgelopen blessure de zenuwsignalen afkomstig uit de gewrichten en spieren in de nek verstoort. Hierdoor wordt er afwijkende informatie doorgegeven over de stand van de gewrichten, de spierspanning en de bewegingen van de nek. De hersenen hebben daardoor veel moeite om deze informatie te verwerken, waardoor de symptomen optreden.

Het doel van onze aanpak is om gewrichten en spieren weer zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Dit kan worden bereikt met onder andere lichte gewrichtsmanipulaties, spierontspannende technieken (waaronder dry-needling) en specifieke oefeningen om de normale functie van de nek terug te krijgen. Het is belangrijk hier kort (binnen een paar dagen) na het oplopen van de whiplash mee te beginnen, om chronische klachten te voorkomen.